بدون شک شما هم بارها در مورد سنگ مصنوعی شنیده اید و یا نمونه هایی از آن را در مکان های مختلف مشاهده کرده اید. سنگ های مصنوعی از ترکیب نمودن مجدد سنگ ها و خرده سنگ های طبیعی به همراه مواد دیگر به وجود می آیند. بدین شکل تولید و ساخت سنگ مصنوعی انجام شده و متناسب با قالب مورد استفاده کاربرد خاصی خواهد داشت.

فرایند ساخت و فرمولاسیون سنگ های مصنوعی بسیار با اهمیت است. به همین دلیل افرادی که می خواهند اطلاعاتی در این زمینه بدست آورند باید منبع مناسبی را انتخاب کنند. در این مطلب قصد داریم که چگونگی تولید سنگ مصنوعی را مورد بررسی قرار دهیم تا شما با آن بیشتر آشنا شوید. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات در زمینه سنگ مصنوعی هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

انواع ترکیبات و مواد اولیه تولید سنگ مصنوعی

مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی با هم متفاوت هستند. اگر از یک نوع ماده اولیه برای تولید سنگ های مصنوعی استفاده می شد، تنوعی در این زمینه وجود نداشت. به دلیل تنوع در مواد اولیه، دنیای سنگ های مصنوعی گسترده و متنوع است. برخی از مواد اولیه تولید سنگ مصنوعی به شرح زیر می باشد.

انواع سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی کورین

برای ساخت سنگ مصنوعی کورین از آلومینیوم تری هیدرات، رزین و رنگدانه ها استفاده می شود. بین ۶۰ تا ۷۵ درصد از کورین را آلومینیوم تری هیدرات تشکیل می دهد. این ماده از سنگ بوکسیت به دست می آید و نقش پر کننده و فیلر را در صفحات کورین دارد. رزین که به عنوان پلیمر مایع نیز شناخته می شود به سه شکل اکریلیک، پلی استر و اصلاح شده می باشد. در صفحات سنگ مصنوعی کورین با توجه به میزان آلومینیوم تری هیدرات بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از مواد را رزین تشکیل می دهد.

زمانی که کورین تولید شده از رزین اکریلیک خالص تحت حرارت قرار می گیرد، به آسانی تغییر شکل داده و قابل خم شدن می باشد. پس از شکل دهی می توان کورین را سرد کرد تا به همان شکل باقی بماند و مورد استفاده قرار گیرد. رزین های اکریلیک و پلی استر را می توان مخلوط کرد تا تولید سنگ مصنوعی کورین با استحکام بیشتری انجام شود. پیگمنت ها و رنگدانه های تزئینی سبب ایجاد تنوع در صفحات سنگ کورین می شوند تا در انواع رنگ ها به کاربران عرضه گردد. یک سنگ مصنوعی کورین از ۳ تا ۵ درصد رنگدانه های تزئینی بهره مند می باشد.

سنگ مصنوعی کوارتز

مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی کوارتز شامل کریستال های سنگ معدنی کوارتز، مواد پلیمری(رزین) و رنگدانه ها می باشد. سلیس بخش اصلی سنگ کوارتز را تشکیل می دهد و علت اصلی مقاومت و استحکام کوارتز به دلیل وجود این ماده است. برای ساخت سنگ مصنوعی کوارتز به حدود ۹۳ درصد از این مواد نیاز می باشد و مابقی حاوی رزین و رنگدانه ها است.

در واقع سنگ مصنوعی کوارتز از همان سنگ طبیعی کوارتز به اضافه مواد مصنوعی تشکیل شده و ویژگی های بی نظیری دارد. کوارتز در برابر ضربه، خراشیدگی و مواد اسید و باز مقاومت خوبی دارد. ساخت سنگ مصنوعی کوارتز در ابعاد و اندازه های گوناگونی انجام می شود و کاربردهای گسترده ای دارد.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست

در تولید سنگ مصنوعی سمنت پلاست از سنگدانه های طبیعی، سیمان خاکستری یا سفید، رزین، رنگدانه ها و آب استفاده می شود. بخش اصلی مواد اولیه تولید سنگ مصنوعی سمنت پلاست سنگدانه های طبیعی می باشد. این سنگدانه ها می توانند از هر نوع سنگ دلخواهی انتخاب شوند. کیفیت و مقاومت سنگ مصنوعی سمنت پلاست تا حد زیادی به کیفیت سنگدانه های طبیعی بستگی دارد. سیمان سفید و خاکستری سبب می شوند که سنگ های مصنوعی با رنگ تیره و روشن ساخته شود.

رزین نیز نقش مهمی در فرآیند تولید این سنگ دارد و سبب عدم از هم گسیختگی سنگ شده و مقاومت آن را بالا می برد. رنگدانه های به کار رفته در سمنت پلاست باعث متنوع شدن رنگبندی این سنگ شده تا متناسب با دکوراسیون و سلیقه افراد مورد استفاده قرار گیرد. در ساخت سنگ مصنوعی سمنت پلاست از آب به عنوان کاتالیزور استفا‌ده می شود و اهمیت آن غیر قابل انکار است.

سنگ مصنوعی با رزین

تولید سنگ مصنوعی با رزین کاربرد گسترده ای دارد و بسیار متداول است. رزین مورد استفاده به عنوان مواد اولیه سنگ مصنوعی بر پایه پلی کربوکسیلات اتر می باشد. این ماده نقش روان کننده را در فرآیند تولید سنگ های مصنوعی ایفا می کند و مقاومت سنگ تولیدی را تا چند برابر افزایش می دهد. رزین ها انواع و اقسام مختلفی دارند و علاوه بر مقاومت سبب زیبایی و شفافیت سنگ های مصنوعی می شوند.

مواد اولیه تولید سنگ مصنوعی زمانی که با رزین مخلوط می شوند، در مدت زمان کوتاه تری محصول باکیفیتی را تولید می کنند. برای استفاده از رزین باید به نسبت و میزان مواد اولیه دقت شود تا همه چیز دقیق و به اندازه باشد. رزین مورد استفاده برای تولید سنگ مصنوعی در ابتدا مایع است اما زمانی که با دیگر مواد ترکیب شده و در سطح مورد نظر قرار بگیرد، سخت و خشک خواهد شد.

فرمول سنگ مصنوعی

برای تولید سنگ مصنوعی توجه به فرمولاسیون ملات آن بسیار حائز اهمیت است. برای تولید هر سنگی به مواد خاصی نیاز می باشد و باید متناسب با آن به وسیله لوازم تولید سنگ مصنوعی فرآیند ساخت به اتمام برسد. به طور کلی برای محصولات سنگ مصنوعی به سیمان، ماسه، رزین و رنگدانه نیاز است. میزان رنگدانه با توجه به نیاز شما تعیین می شود و برای رنگ سیمان نیز باید به تیره یا روشن شدن سنگ مصنوعی توجه کنید.

در بعضی از تولیدات باید میزان یکی از مواد کمتر و یا بیشتر شود و حتی ممکن است یکی از متریال در بعضی تولیدات کاربردی نداشته باشد. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که فرمول ملات سنگ مصنوعی با توجه به نوع سنگ و کاربرد آن متفاوت است. البته استفاده از موادی که به عنوان مصالح ساختمانی شناخته می شوند به همراه رزین و رنگ ها برای تولید سنگ مصنوعی رایج می باشد.

در صورتی که به این موضوع علاقمند هستید می توانید مقاله ” آیا بازار اکسسوری سنگ مصنوعی پر رونق است؟”  را نیز بخوانید.

 تجهیزات تولید سنگ مصنوعی

تجهیزات سنگ مصنوعی یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه افراد قرار گیرد. شما برای شروع کار باید اهداف و زمینه تولیدات خود را مشخص کنید تا بر اساس آن تجهیزات لازم را فراهم نمایید. جدا از مواد اولیه باید ظرف هایی را برای مخلوط کردن مواد تهیه نمایید. در بعضی از تولیدات با همزن دستی و یا برقی کارتان راه می افتد اما در بعضی موارد برای تولید و ساخت سنگ مصنوعی به میکسر نیاز است.

علاوه بر این باید قالب های مختلفی برای شکل دهی به سنگ مورد نظر خود داشته باشید. به طور کلی قالب ها به چهار دسته لاستیکی، ABS، سیلیکونی و سیلیکونی ژله ای( دنبه ای) تقسیم می شوند. برای رنگ ها نیز می توانید از رنگ های پیگمنت پودری و یا رنگ های ژله ای استفاده نمایید. برای بعضی از تولیدات باید علاوه بر این لوازم تولید سنگ مصنوعی ، میز ویبره نیز داشته باشید.

معرفی مراحل ساخت سنگ مصنوعی

در ابتدا مواد اولیه سنگ مصنوعی را طبق فرمولاسیون مربوطه در داخل میکسر قرار دهید تا خوب ترکیب شوند. میکس کردن مواد خام گفته شده به مدت 4 الی 5 دقیقه ضروری است. با توجه به نوع سنگ مصنوعی می توانید از یک ظرف به همراه همزن دستی یا برقی برای ترکیب نمودن استفاده کنید. پس از اینکه ملات تولید سنگ مصنوعی خمیری شد و حالت آبکی نداشت می توانید آن را در داخل قالب مورد نظر بریزید. میزان مصرف مواد روان کننده سنگ مصنوعی باید به اندازه مناسب باشد چرا که کم یا زیاد بودن مواد روان کننده باعث کاهش مقاومت سنگ مصنوعی تولید شده می‌شود.

اگر می خواهید به ملات رگه هایی از رنگ های مختلف بدهید باید پیش از اینکه ملات را در داخل قالب بریزید این کار را انجام دهید.

انتخاب یک قالب برای ریختن مواد خام دارای اهمیت است. قالب باید دارای کیفیت بالا باشد تا ملات به شکل یکسان درون آن قرار بگیرد. در این مرحله برای تولید سنگ مصنوعی، قالب درون یک محیط نسبتا گرم قرار داده می‌شود. دمای محیط باید حدود 30 درجه سانتی‌گراد باشد تا مراحل بعدی تولید سنگ مصنوعی به بهترین شکل انجام شود. ایجاد دمای مناسب برای این کار باعث می‌شود تا سنگ مصنوعی ایجاد شده از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
سپس اجازه دهید تا مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در داخل قالب باقی بمانند. با گذشت این مدت زمان ملات خشک شده و نوبت به درآوردن آن از درون قالب می رسد. پیش از درآوردن سنگ مصنوعی از درون قالب از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید و سپس به آرامی سنگ را از قالب جدا نمایید.

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

آموزش تولید سنگ مصنوعی

برای تولید سنگ مصنوعی می توانید با توجه به اطلاعات ارائه شده کارتان را شروع کنید. اگر می خواهید روش تولید سنگ های مصنوعی را در یک زمینه خاص مانند تولید اکسسوری سنگ مصنوعی، روشویی سنگ مصنوعی، سنگ نمای داخلی و یا نمای خارجی یاد بگیرید باید به صورت کاملا تخصصی آموزش ببینید. مجموعه رهیافت دوره های جامع و کاملی در زمینه تولید سنگ مصنوعی دارد. در این دوره ها نکات آموزشی کاملی به شما آموزش داده می شود. از این طریق می توانید در مدت زمان کوتاهی اصول این کار را یاد بگیرید و با راه اندازی کسب و کار سنگ مصنوعی درآمد و سود بالایی داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه دوره جامع آموزش تولید سنگ مصنوعی مراجعه کنید.

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*