این روزها استفاده از سنگ های مصنوعی رایج است و در بسیاری از مکان ها و برای تولید وسایل مختلفی کاربرد دارد. این موضوع سبب شده تا توجه بیشتر افراد به این سنگ ها جلب شود و نسبت به آن کنجکاو گردند. اگرچه سنگ های طبیعی مزایای بسیاری دارند اما مزایای سنگ های مصنوعی قابل چشم پوشی نیست. در این مطلب مزایا و معایب سنگ مصنوعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

مطالعه این مزایا به شما کمک می کند تا با آگاهی کامل برای انتخاب و یا عدم انتخاب این سنگ ها تصمیم بگیرید. بر این اساس اگر می خواهید با سنگ مصنوعی و تفاوت آن با سنگ طبیعی بیشتر آشنا شوید پس مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی

 بیشتر مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، پس از گذشت چندین سال کیفیت اولیه خود را از دست می دهند. این در حالی است که سنگ ها از این قاعده مستثنی هستند و ماندگاری بالایی دارند. بیشتر سنگ ها تا چند صد سال نیز مقاوم هستند و این از طریق سازه های سنگی قدیمی اثبات می گردد. مزایای سنگ مصنوعی سبب شده تا در کنار سنگ طبیعی از این نوع سنگ نیز استفاده شود. سنگ مصنوعی و طبیعی نه تنها در نمای ساختمان ها بلکه در دکوراسیون داخلی نیز به کار می روند. تفاوت های این دو نوع سنگ را از جنبه های مختلف در این بخش بررسی می کنیم.

مزایا و معایب سنگ مصنوعی

۱- شکل ظاهری

شکل ظاهری دو نوع سنگ طبیعی و مصنوعی با هم متفاوت است. البته در سال های اخیر تلاش شده تا سنگ های مصنوعی به سنگ های طبیعی نزدیکتر شوند. سنگ های مصنوعی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و این تنوع تمامی سلیقه ها را تحت پوشش قرار می دهد. شکل ظاهری سنگ های طبیعی بر اثر گذشت زمان در دل طبیعت تغییر می کند. سنگ های مصنوعی از ابتدا به شکل مورد نظر ساخته می شوند و شکل ظاهری معین و مشخصی دارند. این موضوع فرآیند پردازش سنگ را تسریع کرده است.

۲- نحوه ساخت

برای بررسی مزایا و معایب سنگ مصنوعی باید به نحوه ساخت آن نیز توجه کرد. سنگ های مصنوعی از ترکیب سنگ های طبیعی، مواد افزودنی و مصالح مختلف تولید می شوند. رنگدانه های مختلفی برای ساخت سنگ مصنوعی مورد استفاده است. این رنگدانه ها سبب ایجاد تنوع در سنگ های مصنوعی می شوند. سنگ های طبیعی پس از گذشت زمان از دل طبیعت استخراج شده و مورد پردازش قرار می گیرند. سپس به شکل دلخواه درآمده و برش می خورند تا در فرآیند ساخت و ساز به کار روند.

۳- هزینه ها

هزینه های پردازش سنگ طبیعی زیاد است و همین موضوع سبب شده تا قیمت نهایی این سنگ بیشتر از سنگ مصنوعی باشد. از جمله مزایای سنگ مصنوعی وزن کم آن می باشد که باعث جابجایی آسان آن شده است. بدین شکل هزینه های حمل و نقل کاهش می یابد و میزان سنگ بیشتری در زمان کمتری حمل می گردد. علاوه بر این نصب سنگ های مصنوعی آسان تر از سنگ های طبیعی است و باید هزینه کمتری برای آن پرداخت نمود. سنگ های مصنوعی پس از نصب به آسانی از سطح جدا نمی گردند در نتیجه هزینه تعمیرات نیز به حداقل ممکن می رسد.

۴- دوام

بسیاری از افراد یکی از معایب سنگ مصنوعی را دوام آن می دانند. در بیشتر مواقع گمان می شود که سنگ های طبیعی دارای ماندگاری و دوام بالایی هستند. البته این موضوع صحیح است زیرا دوام سنگ های طبیعی بسیار بالا می باشد. این به معنای بی دوام بودن سنگ های مصنوعی نیست زیرا این سنگ ها نیز از متریالی ساخته می شوند که ماندگاری سنگ را افزایش می دهد. پس می توان اینطور نتیجه گیری کرد که هر دو نوع سنگ دارای دوام و ماندگاری مشخصی هستند. میزان دوام سنگ مصنوعی با توجه به نوع آن متغیر است و بعضی از آنها دوام و ماندگاری بیشتری دارند.

مزایا و معایب سنگ مصنوعی نما

در بخش های قبلی مزایا و معایب سنگ مصنوعی را تا حدودی بررسی کردیم. طراحی نما یکی از مهم ترین مصارف این نوع سنگ می باشد. از سنگ مصنوعی نما برای نمای داخلی و خارجی استفاده می شود تا دکوراسیون نمای جذابی پیدا کند. به کار بردن سنگ مصنوعی برای نما سبب شده تا مزایای سنگ مصنوعی بیشتر به چشم بیاید. در ادامه مزایا و معایب هر دو نوع سنگ مصنوعی نما داخلی و خارجی را بررسی می کنیم تا شما علاوه بر مزایا با معایب سنگ مصنوعی نما نیز آشنا شوید.

سنگ مصنوعی نمای داخل
سنگ مصنوعی نمای داخل ساختمان

مزایا و معایب سنگ مصنوعی برای نمای داخل

نمای داخلی ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است زیرا دکوراسیون داخلی خانه را می سازد. افرادی که برای اولین بار وارد ساختمان می شوند به دکوراسیون آن توجه ویژه ای دارند. همین موضوع سبب شده تا در سال های اخیر به دکوراسیون داخلی بیش از پیش توجه شود. استفاده از سنگ مصنوعی برای نمای داخل مزایای بسیاری دارد که اولین مورد آن تنوع این سنگ می باشد.

سنگ های مصنوعی تنوع بالایی دارند و می توان از آنها متناسب با رنگ های به کار رفته در دکوراسیون استفاده کرد. این موضوع سبب جذابیت چشمگیر دکوراسیون می شود و نصب آن در زمان کوتاهی اجرا می گردد. از دیگر مزایای سنگ مصنوعی در نمای داخلی، جذب صداهای ساختمان می باشد. این سنگ ها صداها را جذب کرده و آلودگی صوتی را کاهش می دهند.

نصب سنگ های مصنوعی در محیط هایی مثل آشپزخانه کارایی بسیاری دارد زیرا می توان سنگ مصنوعی انتخابی را با آب و مواد شوینده شست. البته باید برای بخش های مختلف ساختمان با توجه به نحوه کاربری آن از سنگ مصنوعی مناسب استفاده کنید. توجه به مزایا و معایب سنگ مصنوعی به شما کمک می کند تا انتخاب صحیح تری داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است از این مزایا بهره مند نشده و تنها معایب سنگ مصنوعی نما عایدتان شود.

مزایا و معایب سنگ مصنوعی برای نمای خارج

از سنگ های مصنوعی برای نمای خارجی ساختمان نیز استفاده می کنند. این مورد از مزایای سنگ مصنوعی بسیار جالب توجه است زیرا سنگ های مصنوعی در نمای خارجی جای سنگ های طبیعی را گرفته اند. سنگ های مصنوعی بر روی انواع دیوارها قابل نصب هستند و پس از نصب از دیوار جدا نمی گردند. این موضوع نشان دهنده استحکام بالای این سنگ ها می باشد.

علاوه بر این، زیبایی نمای یک ساختمان به وسیله این سنگ ها تا چند برابر افزایش می یابد. از این طریق می توان از بهترین رنگ ها و مدل ها برای طراحی نمای ساختمان استفاده کرد. رنگ این سنگ ها با گذشت زمان تغییر نمی کند و مانند روز اول می درخشد. سنگ های مصنوعی در ابعاد و اندازه های گوناگون ساخته می شوند و می توان در هر سبک طراحی از آنها استفاده کرد.

از آنجایی که نمای خارجی در برابر انواع آلودگی ها قرار دارد پس باید از متریال مقاوم، مستحکم و باکیفیت ساخته شود. سنگ مصنوعی در برابر آب، گرما و سرما مقاوم است و دچار تغییر شکل، خوردگی و دیگر آسیب ها نمی شود. این مزایای سنگ مصنوعی سبب کاربرد گسترده آن در طراحی نمای خارجی شده است. سنگ های مصنوعی حتی در برابر آتش مقاوم می باشند و دچار آسیب جدی نمی شوند.

نرده صراحی سنگ مصنوعی

معایب سنگ مصنوعی تراورتن

می خواهیم در ضمن بررسی مزایا و معایب سنگ مصنوعی به ارائه معایب سنگ مصنوعی تراورتن نیز بپردازیم. این سنگ آهکی متخلخل برای مصارف تزئینی کاربرد بسیاری دارد. سنگ های تراورتن طبیعی در اطراف چشمه های معدنی یافت می شوند و مشخصه آنها وجود حفره بر سطح سنگ می باشد. این سنگ ها در کنار چشمه های آبگرم بیشتر دیده می شوند و رنگ های مختلفی نیز دارند. سنگ های تراورتن طبیعی مقاومت بالایی نداشته و به همین دلیل متخصصین به ساخت نمونه های مصنوعی و مقاوم آن روی آورده اند.

از جمله معایب سنگ تراورتن مصنوعی نداشتن سطح آینه ای در آن می باشد. به دلیل وجود رگه های مختلف بر سطح سنگ تراورتن، حالت آینه ای آن کاهش یافته است. علاوه بر این وجود حفره بر سطح سنگ سبب شده تا در مناطق سردسیر آب در حفره ها منجمد شده و سنگ خرد شود. البته برای رفع این معایب حفره های سطح سنگ را با موادی مانند رزین پر می کنند تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود.

مزایا و معایب سنگ مصنوعی

 

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

 

کامل ترین دوره آموزش تولید سنگ مصنوعی

 

سنگ مصنوعی برای نما بهتر است یا سنگ طبیعی؟

آگاهی از مزایا و معایب سنگ مصنوعی به شما کمک می کند تا برای انتخاب نمای ساختمان خود بهتر تصمیم بگیرید. مزایای سنگ مصنوعی این سنگ را به یکی از بهترین و مناسب ترین متریال برای طراحی نما تبدیل کرده است. شما می توانید تمام فاکتورهای مورد نظر خود برای طراحی نما را لیست کنید و سپس ویژگی های این دو سنگ را با توجه به آن بررسی نمایید.

معایب سنگ مصنوعی در مقایسه با مزایای آن بسیار اندک است و حتی به چشم نمی آید. به همین دلیل از سنگ های مصنوعی با توجه به زیبایی، استحکام، دوام، نصب آسان، حمل و نقل سریع و قیمت پایین استفاده بیشتری می گردد. این سنگ ها متناسب با نوع دکوراسیون و نمای ساختمان انتخاب می شوند و تمامی سلیقه ها را پوشش می دهند.

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*