احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که سنگ مصنوعی چیست و تفاوت آن با سنگ های طبیعی یا سایر متریال ساختمانی چیست. در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم. سنگ مصنوعی که در زبان انگلیسی با نام Artificial stone شناخته می ‌شود از ترکیب سنگ ‌های طبیعی با یکسری افزودنی‌ های دیگر مانند سیمان، مواد پلیمری، سنگ‌ریزه و … ساخته می ‌شود. این ترکیبات باعث کاهش وزن سنگ مصنوعی نسبت به سنگ ‌های طبیعی می ‌گردند که همین امر در نهایت منجر به حمل و نقل آسان‌تر، نصب سریع‌تر، کم شدن وزن سازه و ایمنی بیشتر می ‌شوند.

اولین بار ایده ساخت این نوع سنگ به جهت داشتن زیبایی بیشتر و سفارشی کردن طرح و رنگ به وجود آمد، زیرا سنگ‌ های مصنوعی به دلیل نوع فرآیند ساختشان و موادی که به آن‌ها افزوده می ‌شود، این امکان را فراهم می ‌سازند که بنا به سلیقه‌ی خریدار یا سازنده، در طرح و رنگ‌ های متنوع تولید شوند. با این وجود می‌ توان از این سنگ‌ ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ ها مانند نمای رومی، سنگ فرش و کف پوش، درست کردن تزئینات و اکسسوری سنگی مانند نیمکت و آب نما، محوطه سازی و … استفاده نمود.

تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی چیست ؟ 

سنگ مصنوعی چیست

  • فاکتور های فیزیکی و مکانیکی متناسب با نیاز

یکی از ویژگی ‌های مثبت این نوع سنگ، امکان طراحی در فاکتور های فیزیکی و مکانیکی متناسب با نیاز یا نوع ساختمان است که این امر یک مورد مهم برای طراحان ساختمانی، معماران و سازندگان، محسوب می ‌شود.

  • وزن کم

از آن جایی که متریال به کار رفته در ساخت این نوع سنگ در مقایسه با انواع طبیعی، وزن کمتری دارند، به همین دلیل وزن آن هم به نسبت کمتر شده است. این مورد به راحت شدن مراحل حمل و جا به جایی سنگ منجر می ‌شود، همچنین نصب آن آسان‌تر می‌ گردد و اگر آن را در موقعیت‌ هایی مانند نمای ساختمان به کار ببرند موجب کم شدن وزن سازه و ایمنی بیشتر آن می ‌گردد.

  •  نفوذ پذیری و شکست کمتر

سنگ‌ های مصنوعی در مقایسه با نمونه‌ های طبیعی از نسبت نفوذ پذیری و امکان شکستگی کمتری برخوردارند زیرا در طول فرآیند ساخت منافذ آن‌ ها با ترکیبات دیگر پر می ‌شود.

  • ضخامت کمتر و مقاومت ساختاری زیاد

به دلیل تخلخل و منافذ کمتر سنگ مصنوعی، می‌ توان آن ‌ها را حتی در ضخامت کم و نازک هم برش داد بدون این که نگران شکستن آن‌ ها بود. زیرا با افزودن مواد ثانویه و در نتیجه بالا بردن مقاومت ساختاری آن ‌ها، امکان استفاده در فونداسیون‌ های خاص نیز وجود دارد.

  • قیمت پایین

مهم‌ترین مزیت استفاده از سنگ مصنوعی، قیمت به مراتب کمتر آن نسبت به سنگ طبیعی است. این ویژگی باعث شده است که خریداران و سازندگان مصنوعات سنگی به استفاده از آن روی بیاورند.

  • مراحل ساخت و فرآوری آسان

همانطور که می‌ دانید مراحل استخراج، حمل و فرآوری سنگ‌های طبیعی بسیار زمان‌بر است و هزینه زیادی دارد. اما نمونه‌ های مصنوعی دیگر به این فرآیند های سخت نیازی ندارند و می ‌توان با امکانات کم و در یک محیط کوچک نیز آن‌ ها را ساخت.

  • طرح و رنگ متنوع

به سادگی با افزودن رنگ و مواد افزودنی دیگر، می‌توان سنگ‌ های مصنوعی را در طرح و رنگ مختلف و متناسب با سلیقه طیف وسیعی از افراد تهیه کرد. اشکال و ﻃﺮح ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ هنگام تولید ﺳﻨﮓ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار می‌ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺘﻨﻮع و زﯾﺒﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. برای مثال ﺑﻪ کار بردن عناصر خاص و داﻧﻪ ﻫﺎی ﻏﯿﺮ ﻣﻌﻤﻮل ﻣﺎﻧﻨﺪ قطعات ﻓﺴﯿﻠﯽ و ﻓﻠﺰی و ﻫﺮ نوع اجزای دیگر ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در ﺗﺮﮐﯿﺐ مواد سازنده ﺳﻨﮓ ﻫﺎی ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد، ﺟﺰء ﻣﺰاﯾای این سنگ اﺳﺖ ﮐﻪ زﯾﺒﺎﯾﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮدی ﺑﻪ ﺳﻨﮓ ﻫﺎی ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﯽ‌دهد.

  • قابلیت تحمل گرمای بالا

قابلیت تحمل گرمایی این سنگ ‌ها بالاست به همین دلیل در دکوراسیون داخلی مانند ساخت شومینه و یا در نمای بیرونی ساختمان‌ هایی که در مناطق گرم هستند، کارایی بالایی را از خود نشان می ‌دهند.

  • عمر بالا

یکی از موادی که منجر به طول عمر بالای یک سنگ می‌ شود، سیمان است و همانطور که می‌ دانید در ساخت سنگ مصنوعی از سیمان زیادی استفاده می ‌شود. بنابراین طول عمر بالا و استحکام زیاد، از دیگر ویژگی سنگ مصنوعی است.

تکنولوژی تولید این محصولات با ترکیب کردن سیمان، عمر مفید سنگ مصنوعی را تا بیش از ۳۰ سال بالا می ‌برد.

  • مقاومت بالا

بر اساس آزمایش ‌های صورت گرفته، سنگ مصنوعی در ﺑﺮاﺑﺮ ﻓﺸﺎر، اﻧﻌﻄﺎف‌ﭘﺬﻳﺮی، یخ زدن، خراش و … ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ سنگ ‌های طبیعی از وﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮدار هستند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله “مزایا و معایب سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی چیست” را بخوانید

انواع سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی توسط انسان تولید می شود بنابراین دست ما باز است که با تغییر فرمولاسیون بتوانیم انواع سنگ مصنوعی با ویژگی و ظاهر متفاوت تولید کنیم. در ادامه با انواع سنگ مصنوعی که تا به امروز تولید شده اند آشنا می شویم:

سنگ مصنوعی کوارتز

سنگ کوارتز با استفاده از ترکیب سلیس، رزین و رنگدانه ها ساخته می شود. کوارتز آنتی باکتریال است بنابراین انتخاب خوبی برای سرویس بهداشتی، سینک آشپزخانه و رویه کابیت است. از سنگ مصنوعی کوارتز در محیط های آزمایشگاهی، آسانسورسازی و به عنوان سنگ مزار نیز استفاده می شود.

سنگ مصنوعی مرمر

سنگ مصنوعی مرمر از نظر ظاهری به سنگ طبیعی مرمر شباهت دارد. مرمر مصنوعی از ترکیب ذرات مرمر، رزین و مواد پرکننده ساخته می شود. سنگ مرمر مصنوعی قیمت مناسبی دازد و به آسانی می توان از آن نگه داری کرد. از سنگ مرمر مصنوعی به عنوان دیوار پوش و کف پوش استفاده می شود.

سنگ مصنوعی کورین

کورین نوعی سنگ سخت و مستحکم است. سنگ مصنوعی کورین از ترکیب رزین آکریلیک و مواد معدنی ساخته می شود. سنگ کورین آنتی باکتریال است و به عنوان صفحه کابینت، جریزه آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده می شود.کورین همچنین به عنوان دیوار پوش مراکز نیز عمومی استفاده می شود. سنگ مصنوعی کورین در رنگ و طرح بسیار متنوع است. آب در سنگ کورین نمی تواند نفوذ کند. از دیگر ویژگی های سنگ کورین می توان به ترمیم پذیری و مقاوم بودن در برابر دما اشاره کرد.

سنگ مصنوعی بتن اکسپوز

سنگ مصنوعی بتن اکسپوز نوعی پنل پیش ساخته بتنی است. بتن اکسپوز دارای سطح صیقلی و صاف است. بتن اکسپوز در دو نوع بتن اکسپوز کف و بتن اکسپوز نما تولید می شود.  از ویژپی های سنگ بتن اکسپوز مقاومت و استحکام بالا، قیمت مقرون به صرفه، نصب آسان، دوام بالا، عدم جذب آب، وزن پایین، عایق صوتی و حرارتی ، قابل ترمیم بودن و تنوع بالا در طرح و رنگ است. از بتن اکسپوز به عنوان نمای بیرونی ساختمان، دیوارپوش و کف پوش استفاده می شود.

سنگ مصنوعی بتنی

سنگ مصنوعی بتنی با ترکیب سیمان، آب، سنگدانه های ریز و مواد پلیمری ساخته می شود. سنگ مصنوعی بتنی جایگاه ویژه ای در ساختمان سازی دارد. با استفاده از سنگ بتنی می توان اقلام مختلفی همانند سنگ نما، کف پوش، پله، سینک ظرف شویی، روشویی، دیوار پوش، گلدان، اکسسوری و میز ساخت. سنگ مصنوعی بتونی برخلاف اینکه به سنگ طبیعی شباهت دارد اما از نظر مقاومت، استحکام، قیمت، تنوع در رنگ و طرح به طور کامل بر سنگ طبیعی برتری دارد. همچنین وزن سبک تری نسبت به سنگ طبیعی دارد. سنگ مصنوعی بتنی زمانی که به عنوان نمای ساختمان استفاده می شود، می تواند انرژی گرمایی و سرمایی داخل ساختمان را حفظ کند همچنین جلوی آلودگی صوتی را بگیرد. تولید سنگ مصنوعی بتنی سخت نیست. با داشتن مواد و تجهیزات مخصوص و قالب بندی می توان آن را به آسانی  تولید و روانه بازار کرد.

تاریخچه سنگ مصنوعی

مصالح ساختمانی سنگی از دیرباز یکی از پرکاربردترین و البته پرطرفدارترین مصالح ساختمانی در بین مردم بوده است. دلیل این امر نیز ویژگی‌ های خاص این نوع سنگ مانند مقاومت بالا, زیبایی بیشتر و … است. در واقع در طی تمدن بشریت، سنگ همواره یکی از مصالح پرکاربرد انسان‌ ها محسوب می ‌شده است با اینکه در برهه‌ هایی از تاریخ، این کاربرد کمتر شده است.

سیر تکاملی استفاده از سنگ در طول زمان با توجه به نیاز بشریت تغییر کرده است اما فناوری تولید سنگ مصنوعی به صورت امروزی، برای اولین بار در سال 1960 و در کشور ایتالیا به وجود آمد. از آن زمان به بعد کارخانه‌ های تولید سنگ مصنوعی با سرعت در این کشور، راه اندازی و شروع به فعالیت نمودند و این صنعت را به سایر نقاط جهان گسترش دادند.

امروزه تولید و استفاده از سنگ مصنوعی آنقدر گسترش یافته است که حتی از آن در فعالیت ‌های مهم عمرانی نیز استفاده می ‌شود. همانطور که می ‌دانید در معماری و عمران این روزهای جهان استفاده از سنگ، بسیار با استقبال مواجه شده و یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می ‌شود. به همین دلیل صنعت تولید سنگ مصنوعی به یکی از مشاغل پر درآمد تبدیل شده است.

سایت رهیافت در این راستا و برای کمک به هم‌میهنان عزیز در جهت کسب درآمد، دوره‌ی آموزشی جامع و کامل تولید سنگ مصنوعی را فراهم آورده است.

سنگ مصنوعی دکوراتیو
سنگ مصنوعی دکوراتیو

ویژگی‌های مهم سنگ مصنوعی

  • وزن سبک
  • طرح‌ بندی جذاب و متنوع
  • رنگ ‌بندی متنوع
  • ثبات رنگ بالا
  • ضخامت کم
  • مقاومت ساختاری بالا
  • مقاوم در برابر گرما و سرما
  • مقاوم در برابر تغییرات جوی و نزولات آسمانی
  • طول عمر بالا
  • استحکام زیاد
  • مقاوم در برابر خط و خش
  • مقاوم در برابر شکستگی و ترک برداشتن
  • عمر زیاد
  • امکان سفارشی سازی در طرح و رنگ مد نظر

کاربردهای سنگ مصنوعی

ایده اولیه ساخت و استفاده از سنگ مصنوعی برای اولین بار زمانی شکل گرفت که معماران و طراحان ساختمانی به دنبال پیدا کردن راهی برای زیباتر کردن نمای داخلی و خارجی و محوطه سازی‌ های ساختمانی بودند. برای مثال آن‌ ها نیاز به کف پوش ‌ها و دیوارپوش ‌هایی متناسب با فاکتورها و سلایق خود بودند، بنابراین تصمیم گرفتند به تولید سنگ‌ های مصنوعی با این ویژگی‌ ها بپردازند.

امروزه کاربرد سنگ مصنوعی فقط به موارد بالا خلاصه نمی ‌شود و روز به روز بر کاربرد آن افزوده می ‌شود که در ادامه به چند نمونه از آن‌ ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده در نمای بیرونی ساختمان
  • استفاده در نمای داخلی ساختمان
  • استفاده در محوطه سازی مانند طراحی حیاط، بالکن، پارکینگ و …
  • زیبا سازی فضای شهری مانند ساخت نیمکت، فواره، حوض، مجسمه و …
  • تولید کف پوش، سنگ فرش، دیوارپوش و …
  • ساخت نمای داخل سرویس بهداشتی و حمام
  • تولید کاسه روشویی
  • ساخت شومینه
  • ساخت ستون، سرستون، پاستون
  • نما سازی پنجره
  • ساخت پله و زیرپله
  • تزئین باغ و ویلا
  • ساخت کانتر و پیشخوان
  • ساخت اکسسوری ‌های سنگ مصنوعی مانند میز و صندلی، گلدان، ساعت، ظروف و …

به دلیل کاربردهای گسترده‌ای که سنگ مصنوعی در صنایع امروزی دارد، تولید این سنگ با مواد خام باکیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای تولید سنگ مصنوعی از ریختن مواد اولیه درون یک قالب استفاده می‌شود. این مواد می‌تواند شامل سیمان، شن و ماسه، روان کننده بتن، رنگ و… باشد. نسبت مواد خام استفاده شده در تولید سنگ مصنوعی تعیین کننده کیفیت آن است. هر چه کیفیت مواد خام بالاتر باشد، سنگ مصنوعی تولید شده باکیفیت‌تر است. در مقاله فرایند ساخت و تولید سنگ مصنوعی چگونه است بیشتر درباره این موضوع بخوانید.

مراحل ساخت سنگ مصنوعی چگونه است؟

در مراحل ساخت سنگ مصنوعی مواد اولیه به نسبت مشخص داخل میکسر ریخته می شوند. این مواد به آرامی باهم ترکیب می شوند. در مرحله بعد به مخلوط آب اضافه می شود و میکسر به مخلوط کردن مواد ادامه می دهد تا مواد به طور کامل یکدست شود. مخلوط در قالب های مخصوص سنگ مصنوعی ریخته می شود. قالب سنگ مصنوعی به مدت چند ثانیه روی میز ویبره قرار می گیرد سپس مواد به مدت 24 ساعت در قالب استراحت می کند تا شکل بگیرد. در مرحله آخر مقداری به قالب گرما داده می شود و سنگ مصنوعی از قالب جدا می شود.

تکنولوژی تولید سنگ مصنوعی

طراحان قدیمی، به منظور زیباتر کردن فضای درونی و بیرونی ساختمان، کف پوش‌ها و محوطه‌های مختلف، نیاز به سنگ‌هایی داشتند که با فاکتورهای ذهنی آنها مطابقت داشته باشد. از این رو با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمانی، شیوه‌های تولید سنگ مصنوعی ایجاد شد. سنگ‌های مصنوعی با ترکیب مصالح ساختمانی از جمله سیمان و رزین به همراه مواد افزودنی دیگری تولید می‌شوند.

مواد خام استفاده شده در ترکیب سنگ‌های مصنوعی شامل مینرال‌های پرکننده، افزودنی‌های بتنی، رزین سنگ مصنوعی، آگرگات‌ها و چسباننده هستند. در تولید سنگ مصنوعی از ترکیبات مختلف نظیر خاک رس برای افزایش مقاومت نهایی سنگ استفاده می‌شود. رنگدانه‌های مورد استفاده در تولید این سنگ‌ها از رنگ‌های اکسید آهن هستند که مقاومت زیادی در برابر اشعه خورشید دارند.

سنگ‌های مصنوعی به دو روش خشک و خیس تولید می‌شوند. در شیوه خیس، میکس مواد بتنی در ترکیب اولیه سنگ مصنوعی شل‌تر از حالت خشک است. هر کدام از شیوه‌های تولید سنگ مصنوعی مزیت‌های خاص خود را دارد که متناسب با نیاز مصرف کننده تولید می‌شود.

دوره‌ های آموزشی ساخت سنگ مصنوعی و بازاریابی و فروش

ساخت و تولید گسترده سنگ ‌های مصنوعی به دلیل مزایای زیادی که دارند، امروزه نه تنها به یک شغل جدید تبدیل شده است، بلکه توانسته جای خود را در میان مشاغل پر درآمد باز کند. به همین دلیل عده زیادی از افراد به خصوص جوانان به کسب آموزش در زمینه ساخت سنگ مصنوعی و وارد شدن به بازار کار روی آورده‌اند. سایت رهیافت نیز با توجه به رسالت خود، لازم دیده است تا تمام آموزش ‌های لازم در این زمینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. به همین منظور همکاران ما با تهیه یک دوره آموزشی جامع، صفر تا صد آموزش ساخت سنگ مصنوعی و همچنین تولید اکسسوری‌ های سنگی، نمای ساختمان و … را در اختیار شما قرار داده‌اند.

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

دوره جامع آموزشی سنگ مصنوعی پلاس، شامل آموزش موارد زیر است:

  • آموزش ساخت سنگ مصنوعی
  • آموزش ساخت انواع اکسسوری‌ های سنگ مصنوعی مانند، گلدان، سینی، قندان، ساعت، جای عود، اردوخوری، جاشمعی، زیرسیگاری، جاقلمی، آباژور و..
  • آموزش ساخت و طراحی انواع اجزای نمای داخلی مانند قرنیز، دیوارپوش، صفحه کابینتی، صفحه بین کابینتی، پشت تلویزیونی، کف پوش و …
  • آموزش ساخت کاسه‌ های روشویی
  • آموزش ساخت و طراحی متریال نمای خارجی ساختمان مانند نماهای رومی، نرده، ستون، سرستون، پاستون، پله، زیرپله، کف پوش، جدول، سرامیک و …
  • روش تولید سنگ تراورتن مصنوعی در رنگ بندی و طرح‌ های مختلف
  • روش قالب سازی
  • روش نصب و اجرای سنگ مصنوعی
  • روش بازاریابی، فروش و جذب مشتری
  • و…

این دوره در قالب تعدادی ویدیوی با کیفیت از اساتید مجرب و حرفه‌ ای در زمینه سنگ مصنوعی می ‌باشد که اطلاعات خود را به صورت تئوری و عملی در اختیار هنرجویان عزیز قرار می‌ دهند. ما در تولید این دوره، تلاش کرده ‌ایم تا تمامی اطلاعاتی که مورد نیاز است را با بیانی ساده و فارغ از هر پیچیدگی اما در عین حال جامع و کامل، در اختیار مخاطبین عزیز قرار دهیم.

سنگ مصنوعی چیست

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*