اگر در صنعت تولید سنگ مصنوعی فعالیت می کنید یا به تازگی در این حوزه آموزش دیده اید، حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که مزایا و کاربرد قالب‌ های لاستیکی سنگ مصنوعی یا قالب های کامپوزیتی در سنگ مصنوعی چیست.

در دنیای امروز، استفاده از سنگ مصنوعی در ساخت و ساز بسیار رایج شده است. چرا که در مقایسه با سنگ طبیعی هم قیمتی ارزان تر دارد و هم این که از تنوع در طرح و رنگ برخوردار می باشد. این نوع مصالح در بین طراحان و معماران بسیار محبوب و پرطرفدار است. سنگ مصنوعی ساخته دست بشر است از این رو برای به وجود آمدن نیاز به یکسری مواد اولیه و همچنین ابزار و تجهیزات دارد.

یکی از کاربردی ترین تجهیزات برای تولید سنگ مصنوعی، قالب است. قالب بندی از مهمترین مراحل در ساخت به حساب می آید و در واقع شکل نهایی سنگ توسط همین ابزار تعیین می‌ گردد. قالب در انواع مختلفی موجود است که در این مطلب قصد داریم در مورد مزایای قالب‌های لاستیکی و کامپوزیتی صحبت نماییم. اگر مایل به کسب اطلاعات در این راستا هستید تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

قالب سنگ مصنوعی

قبل از این که به مزایای قالب‌ های سنگ مصنوعی بپردازیم، در این بخش می خواهیم قدری در مورد قالب سنگ مصنوعی صحبت کنیم تا بیشتر با ماهیت و ویژگی های کاربردی آن آشنا شویم. یکی از ارکان اساسی در تولید سنگ مصنوعی، استفاده از قالب می ‌باشد. همان طور که اشاره نمودیم، در ساخت این نوع از مصالح تجهیزات مختلفی نیاز است که قالب از مهمترین و اصلی ترین آن ها به شمار می رود.

سنگ مصنوعی حاصل دست بشر است، بدین صورت که موادی همچون سیمان، رس و خاک های سبک وزن، چسب، رنگ دانه و … را با هم ترکیب می کنند سپس برای این که مواد شکلی منسجم به خود بگیرد و در طرح و مدل‌های متنوعی تولید و روانه بازار شود، آن ها را در قالب‌ های مخصوصی می ریزند.

مواد پس از آماده شدن، در قالب های کامپوزیتی و یا لاستیکی می ریزند و سپس در یک مدت زمان معین، مورد ویبره قرار می گیرند. عمل ویبره نقش بسیار مهمی را در یک دست نمودن محصول ایفا می کند. چرا که سبب می شود حفره های توخالی پر شوند. در واقع با این عملیات مواد، سفتی خود را از دست می دهند و ملات به انتهای قالب می رود و به آن می چسبد.

قالب‌ های لاستیکی سنگ مصنوعی

قالب سنگ مصنوعی از نظر طرح و مدل بسیار تنوع دارد. که هر کدام از ویژگی و شاخه‌ های به خصوصی برخوردار هستند و برای موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. با راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی و با استفاده از قالب های گوناگون می توان محصولاتی مشتری پسند و زیبا تولید و روانه بازار نمود.

آشنایی با انواع قالب سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی در طرح و مدل های مختلفی به بازار عرضه می گردد که دلیل آن را می توان به وجود قالب نسبت داد. قالب ها از نظر جنس، طرح، ویژگی های ساختاری و … بسیار متنوع می باشند. که در ادامه این مطلب به شرحی از انواع قالب لاستیکی و کامپوزیتی به لحاظ جنس خوهیم پرداخت:

قالب لاستیکی سنگ مصنوعی

از پرکاربردترین انواع قالب های تولید کننده سنگ مصنوعی، نوع لاستیکی است که از جنسی نرم و با قابلیت انعطاف پذیری برخوردار می باشد. در واقع به دلیل این ویژگی در دسته ساده ترین و راحت ترین نوع قالب جای دارد. از این رو بیشتر و در سطح وسیعی در نمای بیرون و داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل همین نرم و منعطف بودن، خارج کردن سنگ تولید شده بسیار آسانتر از قالب پی وی سی و یا ای بی اس است. مواد با وجود این که به راحتی از سطح قالب جدا می گردند اما به دلیل عدم براقیت، ظاهری مات ایجاد می کند.

جنس این نوع از قالب ها از ماده ای کشسان است که به دو صورت طبیعی و شیمیایی تولید می گردد. لاستیک های طبیعی از متریالی همچون کائوچو، دوده و یا کربن به وجود می آید. این در حالیست که برای تولید لاستیک های شیمیایی از پالایش مواد نفتی استفاده می گردد. البته علاوه بر این ویژگی، دلیل محبوبیت این نوع از قالب ها را می توان به صرفه اقتصادی نیز نسبت داد.

قیمت قالب لاستیکی سنگ مصنوعی به نسبت سایر متریال ارزان تر و مناسب تر است.

به طور کلی از مهمترین ویژگی قالب لاستیکی سنگ مصنوعی که به نوعی مزیت تلقی می گردد می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

  • قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • قابلیت شکل پذیری
  • به آسانی جدا شدن مواد از قالب
  • مقاومت در برابر فساد پذیری
  • قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه
سنگ مصنوعی سرستون- نمای خارج
سنگ مصنوعی تولید شده با قالب لا

قالب سیلیکونی سنگ مصنوعی

قالب های سیلیکونی از انواع قالب های مناسب برای ساخت سنگ مصنوعی می باشند. این نوع از قالب ها در واقع دسته بزرگی از لوازم خط تولید سنگ مصنوعی را در بر می گیرند. از نظر شکل و اندازه تنوع زیادی دارند تا با کمک آن بتوان مصالحی زیبا تولید نمود. این نوع از قالب ها را از سلیکون می سازند و همانند قالب های لاستیکی از قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی مناسبی برخوردار هستند. جنس این مواد لاستیک نیست بلکه از مواد سیلیکونی است و بر اثر حرارت دادن شن، ماسه و سایر مواد با اکسیژن به دست می آید. در تولید سنگ مصنوعی اکسسوری بیشترین استفاده را دارند. از مهمترین مزایای قالب سیلیکونی سنگ مصنوعی راحتی کار و همچنین تنوع به لحاظ طرح و مدل است. البته در کنار این مزایا دارای معایبی نیز هست که از آن جمله می توان اشاره ای به گران قیمت بودن در مقایسه با قالب لاستیکی نمود.

قالب تزریقی سنگ مصنوعی

از دیگر قالب ها با کاربرد فراوان در تولید سنگ مصنوعی می توان اشاره ای به نوع تزریقی یا همان قالب نشکن نمود. بر اساس این که از چه متریالی استفاده شود، قالب تزریقی کیفیت مختلفی دارد. جنس این نوع از قالب ها از پلی پروپیلین می باشد. از مهمترین مزیتی که قالبت تزریقی دارد، طول عمر زیاد به دلیل استحکام بالا است. به دلیل مقاومت و پایداری خوبی که این نوع از قالب ها دارند از طول عمر بالایی برخوردار هستند. این ویژگی موجب شده تا بیشتر برای تولید انواع سنگ مصنوعی کفپوش و سنگ فرش مورد استفاده قرار بگیرد. در برابر مواد شیمیایی (اسید و قلیایی) مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل گزینه ای مناسب برای کاربردهای صنعتی می باشد. قابلیت قالب گیری، سبک وزن بودن و مقاومت در برابر حرارت از دیگر ویژگی این نوع از قالب ها است.

قالب لاستیکی سنگ مصنوعی سرستون- نمای خارج
قالب لاستیکی سنگ مصنوعی سرستون- نمای خارج

قالب ای بی اس (ABS) کامپوزیتی سنگ مصنوعی

ای بی اس از دیگر انواع قالب ها در ساخت سنگ مصنوعی است که برای مصارف نمای داخلی و یا خارجی ساختمان قابلیت استفاده دارد. مواد پس از آماده شدن در داخل این نوع از قالب ها ریحته می شود، سپس از طریق دستگاه ویبره، عملیات ویبراتور بر روی آن اعمال می گردد. پس از گذشت حدود 20 ساعت مواد را از قالب می توان جدا نمود. از مهمترین ویژگی این نوع از قالب ها، ایجاد سطوح شفاف، براق و صیقلی است. سنگ هایی که از این قالب ها جدا می شوند بسیار براق و چشم نواز هستند. از این رو گزینه ای مناسب برای نما می باشند. مهمترین مشکلی که قالب ای بی اس دارد، دیر جدا شدن مواد از قالب است. اگر از قبل قالب خوب شسته شده باشد و یا چرب گردد، مواد آسانتر از آن جدا می شود. ای بی اس نوعی پلیمر نفتی است که از طول عمر نسبتا خوبی برخوردار می باشد.

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

 

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

 

 

مزیت و کاربرد قالب‌ های لاستیکی سنگ مصنوعی و کامپوزیتی و مزایای آن چیست؟

از مهمترین مزایای استفاده از قالب های لاستیکی و کامپوزیتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- امکان شبیه ساختن سنگ مصنوعی به سنگ های طبیعی

همان طور که اشاره نمودیم قالب ها را در طرح های متنوعی می سازند. برخی از این قالب ها طوری طراحی شده اند که وقتی مواد اولیه در درون آن قرار می گیرد، ظاهری طبیعی به سنگ می بخشد. این نوع از قالب ها از محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان برخوردار می باشند.

2- طول عمر نسبتا بالا

طول عمر قالب سنگ مصنوعی تا حد زیادی بستگی به نحوه استفاده تولید کنندگان دارد. اگر قالب ها به شکل به کار گرفته شوند و پس از استفاده شسته نشوند طول عمر به شدت کاهش می یابد. استفاده مستمر از سشوارهای صنعتی تاثیر نامطلوبی بر روی طول عمر قالب ها می گذارد و سبب دفرمه شدن می ‌گردد. طوری که پس از 50 تا 100 بار فرم خود را از دست می دهند. به طور کلی اگر مورد مراقبت و رسیدگی قرار بگیرند تا 600 الی 1000 بار می توان از قالب های لاستیکی و کامپوزیتی استفاده نمود.

خرید و فروش قالب های لاستیکی و کامپوزیتی سنگ مصنوعی

قالب سنگ مصنوعی چه لاستیکی و یا کامپوزیتی از مهمترین تجهیزات ساخت سنگ مصنوعی می باشد. هر کدام از این قالب ها ویژگی مختص به خود را دارند. از این رو برای کاربری های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. جهت خرید قالب سنگ مصنوعی، آگاهی از قیمت آن و یا آموزش سنگ مصنوعی می توانید به وب سایت رهیافت مراجعه نمایید. کارشناسان و مشاوران این مجموعه با بهره مندی از دانش و تخصص لازم در زمینه تولید سنگ مصنوعی شما را یاری خواهند نمود.

 

 

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*