در حال حاضر سنگ مصنوعی به دلیل تنوع در طرح و رنگ از محبوب ترین انواع سنگ ها به حساب می آید و به خوبی توانسته بخشی مهمی از بازار سنگ کشورمان را به خود اختصاص بدهد. این سنگ از دسته سنگ های تزیینی است و نصب و پیاده سازی آن بر روی ساختمان جلوه ای چشم نواز به آن می‌ بخشد. اما خاک و دوده به مرور زمان می تواند بر روی این نوع از سنگ ها بنشیند و از جلوه بصری آن ها بکاهد. بدین ترتیب برای لذت بردن از زیبایی سنگ مصنوعی باید به شکل صحیحی آن ها را تمیز نمود. برای آموزش کامل براق کردن سنگ مصنوعی و نحوه تمیز نمودن آن، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

براق کردن سنگ مصنوعی

شاید از خود پرسیده باشید که سنگ مصنوعی چیست و چگونه ساخته می‌ شود. باید بگوییم تولید سنگ مصنوعی بدین صورت است که قطعات شکسته شده و خرده سنگ ها را در کنار یکدیگر قرار می دهند سپس طی یکسری فرایند شیمیایی و تحت تاثیر مواد رزینی آن ها را به هم می چسبانند. به دلیل این که از نظر طرح و رنگ تنوع زیادی دارد برای بسیاری از مصرف کنندگان از جذابیت خاصی برخوردار می باشد. این سنگ ها از دسته سنگ های دکوراتیو به حساب می آیند و به طور گسترده ای در نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع از سنگ ها بر اثر آلودگی، دوده و گرد و غبار به مرور ظاهری کدر به خود می گیرند و به نوعی شفافیت و براقیت خود را از دست می دهند. بنابراین برای این که به چشم بیایند و زیبایی آن ها نمایان تر شود بایستی هر چند وقت یکبار مورد تمیز شدن و جلا دادن قرار بگیرند. با براق نمودن سنگ مصنوعی می توان جلوه ای زیبا، خاص و منحصر به فرد برای دکوراسیون داخلی و یا خارجی فراهم آورد. براق کردن سنگ مصنوعی سلسله مراتب خود را دارد و بایستی با روش ها و مواد خاصی انجام بگیرد. هر گونه بی دقتی در این راستا می تواند نتیجه عکسی به همراه داشته باشد.

براق کردن سنگ مصنوعی

آشنایی با انواع روش های براق کردن سنگ مصنوعی

همان طور که اشاره نمودیم براق و تمیز نمودن سنگ مصنوعی امری تخصصی است و برای گرفتن نتیجه مطلوب بایستی توسط مواد و روش های خاصی انجام بگیرد. در ادامه این مطلب مواد و روش ها را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

استفاده از واکس سنگ برای براق کردن سنگ مصنوعی

یکی از رایج ترین و در واقع ساده ترین روش ها برای پاکسازی سنگ مصنوعی استفاده از واکس سنگ می باشد. به واکس زنی، روش بلور سازی نیز گفته می شود. در این روش ماده شیمیایی مخصوص را بر روی سنگ مد نظر اسپری می کنند سپس با کمک پدهای ویژه ای که معمولا در جنس پلاستیکی و یا رزینی موجود هستند آن را اعمال می کنند تا لایه ای جدید و براق بر روی سطح سنگ به وجود آید. دستگاهی به نام کفساب با سرعت 150 دور در دقیقه پدهای مخصوص را به چرخش در می آورد تا مواد شیمیایی به صورت یکنواخت بر روی سطح سنگ پخش شوند.

استفاده از رزین سنگ برای براق کردن سنگ مصنوعی

از پر کاربرد‌ترین روش ها برای براق کردن سنگ مصنوعی می توان اشاره ای به رزین سنگ نمود. رزین در واقع نوعی ماده شفاف است که پس از قرارگیری بر روی سطح سنگ، حالتی براق و درخشان به آن می بخشد. از ویژگی رزین سنگ این است که پس از اجرا به صورت یک لایه بی رنگ و ضد آب بر روی سطح می نشیند. اگر چه حالتی خیس به آن می دهد اما به هیچ عنوان موجب تغییر رنگ نمی گردد. این حالات موجب درخشش و براقی هر چه بیشتر می شود. علاوه بر براقی، از دیگر مزایای مهم استفاده از رزین سنگ می توان اشاره ای به افزایش طول عمر و همچنین محافظت از سنگ در برابر اشعه نور خورشید نمود.

بیشترین قابلیت و کاربرد رزین سنگ برای نمای دیوار و یا سقف ساختمان است و از آنجایی که رفت و آمد بر روی کف بسیار زیاد است و احتمال کنده شدن دارد چندان برای این بخش گزینه ای مناسب نمی باشد. برای این که استفاده از رزین بیشترین نتیجه و اثر را به دنبال داشته باشد پس از یک بار استفاده مجددا نباید بر روی سطح مورد نظر استعمال گردد. پس از این که برای بار اول رزین بر روی سطح اجرا گردید اگر مجداد مورد استفاده قرار بگیرد به دلیل ضد آب بودن، لایه دوم جذب نمی شود و در نتیجه شروع به زدن سفیدک می کند. علاوه بر این هنگام اجرا نباید به طور همزمان از مواد شوینده استفاده شود.

براق کردن سنگ مصنوعی

استفاده از مواد پولیشی برای براق کردن سنگ مصنوعی

از دیگر راهکارهای مناسب برای براق نمودن سنگ مصنوعی، استفاده از مواد پولیشی می باشد. مواد پولیشی در واقع از دانه های بسیار ریز اکسید قلع و یا آلومینیوم ساخته شده اند. پولیش کاری یکی از تاثیر گذارترین روش ها برای برق انداختن و زدودن جرم و آلودگی از روی سطح سنگ می باشد. البته برای تاثیر گذاری بیشتر در کنار پولیش می توان از اسید اگزالات هم استفاده نمود. البته این ماده اسید پایینی دارد و آسیبی به سنگ نمی رساند.

استفاده از مواد شوینده خانگی برای براق کردن سنگ مصنوعی

چنانچه هیچ کدام از موادی را که اشاره نمودیم در دسترس نداشته باشید می توانید از مواد شوینده خانگی برای براق کردن سنگ مصنوعی استفاده کنید. از مواد شوینده می توان به نسبت مناسب برای تمیز کردن سنگ مصنوعی بهره برد. البته موادی باید مورد استفاده قرار بگیرد که درصد اسید خیلی پایینی داشته باشند در غیر این صورت می توانند سنگ را خیلی سریع تر و زودتر از موعد تخریب کنند. به عنوان مثال استفاده از جوهر نمک اگر چه سنگ را بسیار تمیز و براق می کند اما به دلیل داشتن درصد اسید بالا، خیلی سریع موجب نابودی و تخریب آن می شود. به بیانی دیگر سنگ مصنوعی چندان در برابر اسید مقاوم نیست. از بهترین شوینده خانگی برای برق انداختن سنگ مصنوعی می توان اشاره ای به مایع ظرفشویی و صابون اشاره نمود. این نوع از موادهای شوینده به دلیل PH خنثی موجب تخریب و فرسایش سنگ نمی شوند. از این رو در زدودن گرد و غبار بسیار مطلوب هستند. با این حال اولویت تمیز کردن سنگ مصنوعی با مواد شوینده مخصوص است.

براق کردن سنگ مصنوعی
براق کردن ظروف سنگ مصنوعی با شوینده های خانگی

استفاده از بخار شوی برای براق کردن سنگ مصنوعی

از دیگر روش های کاربردی برای تمیز و براق نمودن سنگ مصنوعی استفاده از بخار شوی است. این دستگاه با توجه به ویژگی ساختاری که دارد ظرف چند دقیقه آب را با قدرت بالایی به بخار تبدیل می کند و تمام آلودگی، جرم و کثیفی ها را در کوتاه ترین زمان ممکن از بین می برد. از آنجایی که در این روش تنها از آب گرم استفاده می شود موجب خرابی سنگ نمی گردد به شرطی که در بازه های زمانی بلند مدت به کار گرفته شود. اگر خیلی زود به زود از این دستگاه برای تمیز کردن سطوح استفاده شود با نفوذ آب به لایه های سنگ، به مرور سبب ترک خوردگی و شکستگی می شود.

 

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

کلام پایانی

سنگ های مصنوعی از دسته سنگ های نما و تزیینی به حساب می آیند. از این رو زیبایی و براق بودن آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. برای درخشان کردن این نوع از سنگ ها روش های مختلفی وجود دارد که در این مطلب ما سعی نمودیم به موثرترین آن ها بپردازیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما کاربردی و مفید واقع شده باشد. چنانچه نیاز به آموزش ساختن سنگ مصنوعی و یا براق نمودن آن را دارید می توانید به گروه آموزشی رهیافت مراجعه نمایید. رهیافت با برخورداری از تیمی مجرب و متخصص این آمادگی را دارد تا شما را در این زمینه یاری نماید. کافیست که با کارشناسان این مجموعه تماس برقرار نمایید و مشاوره و راهنمایی لازم را در کوتاه ترین زمان دریافت کنید.

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*