سنگ پله مصنوعی چیست ؟ از دیرباز سنگ یکی از مهمترین مصالح در احداث ساختمان بوده و هم اکنون نیز در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌ گیرد. اما امروزه بیشتر جنبه تزئینی دارد و به جای این که در کل ساختمان به کار گرفته شود در بخش‌هایی از آن مانند نما، راه پله، کفپوش و … نصب و اجرا می گردد.

امروزه در کنار سنگ های طبیعی از سنگ های مصنوعی نیز در نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. این نوع از متریال به لحاظ طرح و رنگ بسیار خاص و جذاب می باشند از طرفی دیگر در برابر شرایط سخت آب و هوایی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

استفاده از سنگ مصنوعی می تواند شکوه و جلوه ای خیره کننده به نمای و دکوراسیون ساختمان ببخشد. این نوع از سنگ ها انواع مختلفی دارند که از رایج ترین و پرکاربردترین آنها می توان اشاره ای به سنگ پله و زیر پله نمود. اجرای سنگ مصنوعی پله و زیر پله جلوه بصری خاص و منحصر به فردی را برای فضای ساختمان به ارمغان می آورد.

همه چیز درباره سنگ پله مصنوعی و زیر پله مصنوعی 

سنگ پله مصنوعی و زیر پله چیست؟

همان طور که می دانید هر سنگی کاربرد خاص خود را دارد و برای بخش خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این هر سنگی برای هر شرایط آب و هوایی و محیطی نیز مناسب نیست. به عنوان مثال، سنگی که برای سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد از نظر شکل ظاهری و خصوصیات ساختاری با سنگی که برای نمای بیرونی ساختمان به کار گرفته می شود، فرق می کند. به همین دلیل در هنگام انتخاب سنگ برای ساختمان ضمن زیبایی باید به نوع کاربری آن هم توجه نمود. تا از مقاومت و پایداری مناسبی در برابر شرایط محیطی برخوردار باشد.

سنگ پله مصنوعی,زیر پله مصنوعییکی از مهمترین بخش های ساختمان پلکان هستند که امکان ارتباط بین طبقات مختلف یک ساختمان را فراهم می آورند. پله ها علاوه بر ایجاد ارتباط، نقش مهمی را در زیبایی فضای اطراف نیز ایفا می‌ کنند. از آنجایی که بیشترین عبور و مرور بر روی پله است، انتخاب نوع سنگ بسیار اهمیت دارد. از این رو باید از مصالحی استفاده شود که از مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی برخوردار باشد و بتواند در برابر رفت و آمد دوام بیاورد.

از طرفی دیگر جنبه تزئینی و زیبا بخشی سنگ پله هم باید در نظر گرفته شود. چرا که این بخش از ساختمان در دید قرار دارد و زیبایی و جلوه بصری آن بسیار حائز اهمیت می باشد. از مصالح و متریال مختلفی برای اجرای پله و زیر پله می توان استفاده نمود که سنگ مصنوعی به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی و همچنین تنوع در طرح و رنگ این روزها با استقبال خوبی از سوی مصرف کنندگان مواجه گردیده و به طور گسترده‌ ای به کار گرفته می شود.

دلایل استفاده از سنگ مصنوعی در ساخت پله و زیر پله

شاید برای خیلی از عزیزان این سوال پیش آید که چرا سنگ پله و زیر پله مهندسی شده را به جای سنگ طبیعی استفاده کنیم. همان طور که می‌ دانید سنگ طبیعی از دیرباز تا کنون از مصالح اصلی و کاربردی در ساختمان سازی بوده است و بنا به دلایلی از جمله مقاومت بالا همچنان طرفداران بی شماری دارد. اما با این حال دارای محدودیت هایی از نظر طرح، مدل و رنگ نیز می‌ باشد.

امروزه بیشتر مصرف کنندگان به دنبال مصالحی هستند که از جلوه بصری منحصر و جذابی نیز برخوردار باشد که سنگ مصنوعی یا به اصطلاح مهندسی شده توانسته این نیاز مصرف کنندگان خود را پوشش دهد. این نوع از سنگ ها مطابق با پیشرفته ترین و به روزترین متدهای روز دنیا ساخته می شوند و به دلیل فرمولاسیون و ترکیبات پیشرفته ای که دارند از مقاومت و پایداری بالایی در برابر شرایط محیطی برخوردار هستند.

همچنین از نظر طرح، مدل و رنگ در ساخت سنگ پله مصنوعی و زیر پله محدودیتی وجود ندارد، بنابراین به راحتی می‌ توان زیباترین طرح و رنگ را مطابق با دکوراسیون فضا انتخاب نمود. در ضمن قیمت پایین تری نسبت به سنگ طبیعی دارند. از این رو برای مصرف کننده نیز بسیار مقرون به صرفه می باشند.

ویژگی سنگ پله و زیر پله مصنوعی

یک سنگ مصنوعی که به عنوان پله و زیر پله مورد استفاده قرار می گیرد برای این که از مقاومت و پایداری بالایی برخوردار باشد و تا ده ها سال بتواند دوام بیاورد باید دارای یکسری ویژگی و مشخصات فنی باشد که در ادامه این مطلب به شرحی از آنها خواهیم پرداخت:

1-جذب آب پایین

سنگ پله و زیر پله مصنوعی باید جذب آب پایینی داشته باشند. چنانچه میزان جذب آب در این متریال زیاد باشد انواع آلودگی و رطوبت را به سمت خود می کشاند و جذب می کند در نتیجه سنگ پله و زیر پله سریعتر دچار لکه می شوند. از طرفی دیگر جذب زیاد آب می تواند سبب حل شدن ترکیبات سنگ نیز شود که پس از آمدن به سطح و تبخیر شدن حالتی سفیدک و شوره مانند ایجاد می کند. به همین دلیل فرمولاسیون سنگ مصنوعی به کار رفته برای پله و زیر پله باید به گونه‌ای باشد که سطح جذب آب در آن پایین باشد.

2-مقاومت در برابر سایش و فرسودگی

از دیگر ویژگی مهم سنگ مهندسی شده، مقاومت بالا در برابر سایش و فرسودگی است. همان طور که می دانید پله یکی از پر رفت و آمدترین قسمت های یک ساختمان به حساب می آید. از این رو باید از متریالی برای ساخت آن استفاده شود که در اثر رفت و آمد بالا به راحتی دچار فرسایش و براقی نشود. اگر سنگ دچار فرسودگی و براقی شود اصطکاک آن به حداقل میزان ممکن  می رسد که این امر بسیار مشکل ساز است و می تواند با خطراتی برای افراد همراه گردد.

پله و زیر پله سنگ مصنوعی مجموعه رهیافت

3- مقاومت در برابر ضربه

از دیگر ویژگی هایی که سنگ مصنوعی پله و زیر پله مصنوعی باید داشته باشد، مقاومت در برابر ضربه است. پله و راه پله همواره در معرض فشار ناشی از رفت و آمد قرار دارند. بنابراین بایستی از سنگی برای این بخش استفاده شود که از توان بالایی در برابر فشارهای وارده و حتی ضربه ناشی از برخورد اجسام سنگین برخوردار باشد.

4-مقاومت در برابر آلودگی و تغییر رنگ

پله و زیر پله همان طور که اشاره نمودیم نقش بسیار مهمی را در ایجاد جلوه بصری زیبا و منحصر به فرد یک ساختمان ایفا می کند. چنانچه دچار کثیفی، آلودگی و هر گونه لکه شود تاثیر سویی بر روی زیبایی نما و دکوراسیون ساختمان می گذارد. از این رو باید از مقاومت بالایی در برابر آلودگی و جرم برخوردار باشد. همچنین سنگ به کار رفته در برابر نور خورشید نباید به راحتی دچار هوازدگی و تغییر رنگ گردد.

کلام پایانی

با توجه به اهمیت و نقش پله و زیر پله در جلوه بصری ساختمان، انتخاب نوع سنگ بسیار حائز اهمیت است. در واقع هر سنگی قابلیت استفاده برای این بخش از ساختمان را ندارد. سنگ مصنوعی مورد استفاده باید قدرت جذب آب پایینی داشته باشد و از مقاومت بالایی در برابر اشعه نور خورشید، اجسام سنگین، فرسایش، لکه، آلودگی و … برخوردار باشد. برای این که سنگ مصنوعی دارای این چنین ویژگی‌ هایی باشد باید بر اساس فرمولاسیونی دقیق و استاندارد اجرا گردد. در واقع هر چه که فرمولاسیون دقیق‌تری داشته باشد ضریب کیفی سنگ نیز بیشتر خواهد شد.

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

هلدینگ آموزشی رهیافت در بخش فروشگاه سایت، جهت راحتی حال شما تولید کننده عزیز، اقدام به فروش انواع قالب سنگ مصنوعی از جمله قالب سنگ پله و زیر پله نموده است.  شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر از صفحه فروشگاه وبسایت بازدید کنید.

این مجموعه همچنین در زمینه احداث و راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی نیز مشاوره و آموزش های لازم را به متقاضیان ارائه می دهد. جهت خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می توانید با مشاوران و کارشناسان فروش این گروه تماس برقرار نمایید.

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*