مشکلات تولید سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی یا سنگ مهندسی شده یکی از دستاوردهای مهم بشر در صنعت ساخت و ساز بوده و توانسته تحولی عظیم در این عرصه به وجود آورد. این سنگ با بهسازی و فرآوری سنگ طبیعی با کمک تکنولوژی های جدید شکل گرفته است. در واقع سنگ مصنوعی راه حلّی کاربردی برای جلوگیری از استخراج بی رویه سنگ از معادن و همچنین تخریب محیط زیست به حساب می‌آید. متنوع بودن از نظر طرح و رنگ از یک سو و برخورداری از قیمتی مناسب و اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا سنگ مصنوعی سهم قابل توجهی از بازار مصرف را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر جایگزینی مناسب برای سنگ طبیعی است و علاوه بر نمای ساختمان به طور گسترده‌ ای نیز در نمای داخلی دکوراسیون منازل، ادارات، ساختمان های تجاری و … مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با تمام مزایا و ویژگی های ارزشمندی که دارد دارای یکسری مشکلات و معایب نیز می باشد که در ادامه این مطلب از سایت رهیافت قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

آشنایی با معایب و مشکلات تولید سنگ مصنوعی

 

تولیدات سنگ مصنوعی رهیافت

سنگ های مصنوعی همان طور که از نامشان بر می آید حاصل دست بشر هستند و به وسیله دستگاه های مخصوص و تحت تاثیر یکسری فرآیندهای شیمیایی به وجود می آیند. از این رو در ساخت و فرمولاسیون آنها نکات ریزی وجود دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند مشکلات متعددی را به وجود آورد. در ادامه این مطلب به پاره ای از مهمترین مشکلاتی که در هنگام تولید سنگ مصنوعی ایجاد می گردد اشاره شده است:

1. مصنوعی بودن

با وجود این که سنگ مصنوعی از نظر طرح، رنگ و مدل بسیار متنوع و جذاب می باشد اما با این حال حالتی مصنوعی دارد و حس غیر واقعی بودن به افراد دست می دهد. در واقع نمی تواند حس واقعی بودن را به افراد القا نماید. به همین دلیل افرادی که به دنبال متریال طبیعی هستند و از دیدن آن انرژی می گیرند، ترجیح می دهند که به سمت خرید سنگ های طبیعی بروند.

در صورتی که میخواهید بیشتر راجع به تفاوت های سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی بدانید می توانید مقاله “مزایا و معایب سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی چیست؟” را بخوانید.

2. متاثر از دما و حرارت

از دیگر مشکلاتی که برای این قبیل از سنگ ها می توان بر شمرد این است که تحت تاثیر دما و حرارت قرار دارد. در واقع از دمای محیط تاثیر می گیرد. در فصل زمستان این سنگ ها سرد و در فصل تابستان گرم می شوند که همین امر موجب انتقال دما و حرارت به محیط می گردد. در نتیجه دمای محیط و ساختمان در فصل زمستان خیلی سرد و در فصل تابستان خیلی گرم می شود.

3. فرمولاسیون ساخت

برای تولید این سنگ ها از یکسری مواد اولیه با فرمولاسیون خاصی استفاده می شود. چنانچه مواد اولیه به کار رفته کیفیت لازم را نداشته باشد، یا این که فرمولاسیون به درستی اجرا نگردد بر روی سنگ تولید شده تاثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال اگر در تولید موزاییک پلیمری در شن مورد استفاده خاک وجود داشته باشد و یا این که مقداری زیادی از پودر سنگ به مخلوط اضافه شده باشد، موجب نرمی و حالت پودری شدن موزاییک می‌ شود. همچنین برخی از سنگ های تولیدی نسبت به مقدار رنگدانه در طرح حساسیت نشان می دهند و استفاده زیاد از آن ها می تواند اثر نا مطلوبی بر روی طرح نهایی سنگ مصنوعی بگذارد. البته اگر سنگ مصنوعی در شرکت های معتبر ساخت و پرداخت شود به یقین این قبیل از مشکلات را نخواهند داشت.

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله  فرایند ساخت و تولید سنگ مصنوعی چگونه است؟ را نیز بخوانید

4. استفاده از قالب‌های نامرغوب

قالب سنگ مصنوعی

از دیگر عواملی که می تواند بر روی کیفیت و مرغوبیت سنگ مصنوعی تاثیر بگذارد، قالب است. همان طور که اشاره نمودیم سنگ مصنوعی در طرح و مدل های مختلفی در بازار موجود است که این امر توانسته جذابیت این سنگ را چند برابر نماید. دلیل این تنوع بالا نیز به لطف وجود قالب است. در واقع یکی از مراحل مهم در تولید این متریال، قالب بندی است. با قالب می توان سنگ مصنوعی را در طرح و مدل های جذابی تولید نمود. از این رو نحوه قالب بندی و همچنین نوع قالب به کار رفته در ایجاد طرح نهایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

اگر قالب مورد استفاده از نظر جنس کیفیت لازم را نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که مواد اولیه در هنگام خارج شدن از آن دچار شکستگی و لب پریدگی شوند. یا اگر قالب طرحی مناسب نداشته باشد می تواند بر روی بازار پسندی آن تاثیر منفی بگذارد.

به همین دلیل برای به حداقل رساندن این قبیل از مشکلات بایستی از با کیفیت ترین انواع قالب و مشتری پسند ترین نوع طرح استفاده نمود. قالب از نظر جنس در انواع مختلفی موجود است که هر کدام ویژگی و مشخصات فنی خاص خود را دارند و برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

اما در بین آن ها متریالی مانند لاستیکی، ای بی اس (ABS) و سیلیکونی از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. ما در فروشگاه سایت رهیافت انواع قالب سنگ مصنوعی را در بالاترین سطح کیفیت و تنوع به شما تولید کننده عزیز ارائه می کنیم.

1. قالب لاستیکی

این قالب دارای جنسی از لاستیک می باشد و از مهمترین مزیت استفاده از آن راحت جدا شدن مواد اولیه است. یعنی پس از این که مواد در داخل قالب سفت گردیدند به دلیل انعطاف پذیری بالا، بدون هیچ گونه شکستگی و به راحتی از قالب خارج می‌گردند. در نتیجه کیفیت کار را به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

2. قالب ABS

این قالب عمر بالایی دارد و مواد به راحتی از آن جدا می‌شوند. از نظر کارایی همانند نوع لاستیکی است با این تفاوت که سطح نهایی محصول را براق تر و شفاف تر می کند.

3. قالب سیلیکونی

از پرکاربردترین و محبوبترین انواع قالب مورد استفاده در صنعت سنگ مصنوعی نوع سیسلیکونی است. کیفیت نهایی کار با این قالب در مقایسه با دو نوع دیگر بالاتر است اما از نظر قیمت قدری گرانتر نیز می باشد.

مشکلات تولید سنگ مصنوعی

5. کیفیت مواد اولیه در ساخت سنگ مصنوعی

از دیگر مشکلات تولید سنگ مصنوعی می توان به استفاده از مواد اولیه بی کیفیت اشاره نمود. همان طور که می دانید در مراحل ساخت سنگ مصنوعی از یکسری مواد همچون سیمان، رنگدانه، ماسه، شن، رزین و … استفاده می شود. چنانچه هر کدام از این مواد بی کیفیت و نامرغوب باشند آثار نامطلوبی بر روی سنگ مصنوعی تولید شده می گذارند. مثلا رزیناز ترکیبات مهم در تولید سنگ مصنوعی است و باعث چسبندگی مواد به یکدیگر می شود و در ایجاد شکل نهایی بسیار موثر است. حال اگر رزین کیفیت مناسبی نداشته باشد مواد به یگدیگر به خوبی نمی چسبند. در نتیجه سنگ تولید شده خیلی زود کارایی خود را از دست می ‌دهد و نمی تواند عمر زیادی داشته باشد.

6. ایجاد سوراخ های ریز در بافت

گاهی اوقات سوراخ هایی ریز سطحی و یا بافتی در سنگ مصنوعی مشاهده می شود که بر روی ظاهر و بازار پسندی آن تاثیر می گذارد. این نوع از سوراخ ها ممکن است که در پی یکسری دلایل ایجاد شوند که از مهمترین آن ها می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

  • خاک در سطح قالب
  • سیمان خشک شده در سطح قالب
  • شل بودن بیش از حد مواد به دلیل وجود آب زیاد
  • خشک بودن مواد به علت کم بودن آب
  • عدم ویبره پذیری
  • ایجاد ضربات اشتباه در میز ویبره
  • اور دوز کردن مواد به دلیل استفاده زیاد از مواد روان کننده

7. مشکل در بازار فروش

از دیگر مشکلات تولید سنگ مصنوعی که بسیاری از تولیدکنندگان در ارتباط با تولید سنگ مصنوعی تجربه می کنند بازار فروش است. با وجود این که از نظر طرح و مدل بسیار جذاب تر و زیباتر از سنگ های طبیعی هستند و از طرفداران بی شماری برخوردار می باشند، اما گاهی اوقات تولید کنندگان با مشکلاتی در زمینه فروش آن مواجه می شوند. چرا که برخی محصولاتی بی کیفیت تولید می کنند و آن ها را با قیمت ارزان تری به فروش می رسانند.

از این رو تولید کننده ای هم که سنگ هایی با کیفیت تولید می کند مجبور است که آن ها را با قیمتی ارزان تر بفروشد. که در بسیاری از موارد برای وی صرفه اقتصادی ندارد و سود بسیار پایینی عایدش می گردد. اگر هم بخواهد محصولات با کیفیت را با قیمت بالا بفروشد مشتری کمتری برای خرید پیدا خواهد شد. بنابراین بازار فروش یکی از مشکلات بزرگ در این زمینه به حساب می آید.

مشاوره رایگان :
02191003979
09106364367

برای دریافت دوره رایگان تولید سنگ مصنوعی اینجا کلیک کن

کلام پایانی

در این مقاله ما به پاره ای از مشکلات تولید سنگ مصنوعی پرداختم. همان طور که اشاره نمودیم بسیاری از این موارد بستگی به نوع قالب، فرمولاسیون، مواد اولیه و … دارد که با بالا بردن کیفیت کار می توان بسیاری از مشکلات پیش آمده را رفع نمود. اگر تولید در شرکت های معتبر انجام بگیرد یقینا بسیاری از مشکلاتی که اشاره نمودیم را نخواهند داشت. رهیافت از جمله مراکز معتبر تولید سنگ مصنوعی در کشورمان است که با در اختیار داشتن فرمولاسیون خاص، موادی قوی و با کیفیت تولید و روانه بازار می کند.

دریافت مشاوره رایگان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

جنسیت*